Just another week in Vietnam - Reisverslag uit Ấp Tân Phú, Vietnam van Annelies en Martine - WaarBenJij.nu Just another week in Vietnam - Reisverslag uit Ấp Tân Phú, Vietnam van Annelies en Martine - WaarBenJij.nu

Just another week in Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Annelies en Martine

28 April 2016 | Vietnam, Ấp Tân Phú

Lieve allemaal,

Inmiddels zijn we alweer een week verder, dus werd het wel weer tijd voor een verslagje! Jullie reacties zijn echt super leuk om te lezen, lief dat iedereen zo mee leeft! In onze eerste blog eindigden we bij de eerste dag in Hoi An. We sliepen de eerste nacht voor een mooi prijsje in een heuse tweepersoonskamer in een luxe hotel (een zwembad verstaan wij al onder luxe :)). De twee nachten daarna sliepen we wel gewoon weer in een dorm (gedeelde slaapkamer). Tijdens onze dagen in Hoi An genoten we 's avonds van alle lichtjes en lampionnen die aangingen als het donker werd, onwijs mooi en schattig om te zien! De stad veranderde van 'vrij normaal' in een kleurrijk walhalla! Ook struinden we door de straatjes met talloze kledingwinkeltjes. Hoi An staat namelijk bekend om het laten ontwerpen en maken van kleding. Na een tijdje hadden we beiden een mooie jurk gevonden. Deze kochten we niet meteen, maar werd speciaal voor ons op maat gemaakt en konden we de volgende dag ophalen. We waren zo blij als een kind toen we onze jurk voor het eerst aantrokken (we blijven wel vrouwen he ;))! Ook was er in het oude centrum elke avond een nightmarket waar je allerlei souvenirs en snacks kon kopen. Aangezien Hoi An veel toeristen trekt, merkten we dit ook gelijk bij aankomst op de nightmarket. De zinnetjes 'hello you buy sometinggg' (de enige woorden die ze in het Engels kennen) en 'motorbaik?' vlogen ons om de oren en ook was het bij elk cafeetje toevallig elke avond de hele avond happy hour.
Omdat Vietnam een Franse bezetting is geweest, zijn hier ook een paar goede tentjes waar ze lekkere rijkbelegde broodjes verkopen. We aten bij de twee beste 'banh mi' tentjes van de stad. Daarnaast aten we hier ook ons eerste westerse diner: frietjes, kip, nootjes en brood. Na een week rijst en noedels hadden we daar wel weer even zin in :).
Na een paar dagen arriveerden onze Argentijnse vrienden ook in Hoi An en genoten we met hen van een heerlijk dagje strand. Toen de zon na een tijdje achter een grote wolk verdween, besloten we te gaan beachvolleyballen. Natuurlijk laten we ons niet kennen als vrouwen zijnde en binnen een mum van tijd stond het veld vol met mannen vanuit de hele wereld (Australië, Argentinië, Frankrijk, Italië, Vietnam, India), en wij. Al met al een hele geslaagde dag! 's Avonds vlogen we vanuit Da Nang naar Ho Chi Minh. Op het vliegveld aten we nog wel even snel een hamburger, aangezien ons eten in Hoi An, wat we nog snel bestelden voor ons vertrek naar de luchthaven, echt niet te eten was. Ook hebben we beiden nog nooit zo relaxed gevlogen. Op onze slippertjes, korte broek en shirtje naar het vliegveld en gaan met die banaan.
Maandagochtend 25 april werden we wakker in Ho Chi Minh, tussen allemaal Chinezen wel te verstaan. We wilden de Cu Chi tunnels bezoeken waarin de Vietcong tijdens de Vietnamoorlog leefden en streden. We besloten om dit niet met een tour te doen, maar op eigen houtje, aangezien we lazen dat dat prima te doen was. Na het ontbijt pakten we dan ook de lokale bus (2 uur in een bus voor 60 cent, kan Europa nog wat van leren haha) richting de Cu Chi tunnels. Bij aankomst stond er een gids op ons te wachten om ons een rondleiding te geven. Er was alleen nog een andere jongen uit Polen dus we hadden bijna een privé rondleiding! De gids bracht ons naar verschillende tunnels waar we gehurkt doorheen kropen. Het was bizar om te zien hoe de mensen daar leefden, wat voor technieken ze hadden om niet te worden ontdekt door de Amerikanen, maar vooral hoe klein het allemaal was. Na een paar tunnels ons als kikkers te hebben verplaatst voelden wij onze benen al flink, en dan zijn deze tunnels nog extra breed en groot gemaakt voor de toeristen! Overigens bleken deze tunnels ook huisdieren te hebben, namelijk de geliefde vleermuis. Annelies heeft deze diertjes totaal gemist, maar hoorde Martine achter zich wel even gillen aangezien ze zo dichtbij je hoofd hangen. Na de tour bezochten we nog een tempel ter nagedachtenis aan de 45.639 slachtoffers. Van ver af leek de tempel van binnen mooi verlicht met honderden lichtjes, maar dichterbij bleken dit alle namen van de slachtoffers te zijn. Erg indrukwekkend. Na een lekkere lunch aan het water, waanden we ons weer in de verkeerschaos van Ho Chi Minh. We dachten dat Hanoi chaotisch was, maar Ho Chi Minh overtreft alles met zo'n 3,5 miljoen scooters. Je ziet letterlijk de weg door de scooterchaos niet meer. 's Avonds aten we op een druk kruispunt waar al die scooters voorbij kwamen crossen. Ook weer een hele ervaring! De volgende dag vertrokken we naar Mui Ne, iets noordelijker dan Ho Chi Minh. We verbleven daar voor twee nachten in een populair backpackershostel met zwembad. Daar hebben we ook lekker gebruik van gemaakt aangezien het erg warm was (boven de 30 graden met weinig wind). Op de eerste avond leek het ons een goed idee om een populair restaurantje op te zoeken. We hadden de afstand daar naar toe iets onderschat en uiteindelijk liepen we zo'n 3,5 kilometer heen en 3,5 kilometer terug. Het restaurantje waar we eigenlijk naar op zoek waren was gesloten (beetje jammer), maar gelukkig behoorde dat restaurantje tot een food court, wat iets weg heeft van foodtrucks en hebben we heerlijk gegeten. Hier aten we ons eerste driegangenmenu en dat voor maar 3,50 euro! De volgende dag (Koningsdag) genoten we 's ochtends van de zon (32 graden) bij het zwembad (sorry voor iedereen in Nederland maar wij vonden het niet zo erg) en 's middags deden we een tour naar de rode zandduinen, witte zandduinen, fairy stream en fishing village. De tour deden we met een jeep, waar we met z'n 8en in gingen. Met een beetje passen en meten past het altijd! Dat is ook een beetje het motto hier in heel Vietnam, als je kijkt naar de volgeladen scooters en bussen. In de fairy stream waanden we ons in oranje zand (oranje onder in plaats van boven ;)) met daar door heen een klein stromend beekje. Het water was warm door de zon en de omgeving was werkelijk waar sprookjesachtig mooi. Hierna reden we in de jeep door naar de fishing village met honderden bootjes en daarna was het tijd voor de witte zandduinen. Hierbij was het uitzicht adembenemend mooi en waren we even in de woestijn (inclusief hitte). Na de nodige fotoshoots was het tijd voor de rode zandduinen, ook dit was weer erg mooi en hier genoten we uiteindelijk van een zonsondergang. 's Avonds verzamelden alle Nederlanders zich om toch nog een beetje Koningsdag te vieren. Na een drankje in de bar van het hostel, vertrokken we met een groep van ongeveer 15 naar de place to be in Mui Ne, een bar aan het strand. Na een heerlijke gin tonic en gezellige gesprekken, vonden we onze bedjes weer. De volgende dag vertrok Martine al vroeg naar het ziekenhuis voor de derde vaccinatie tegen de hondenbeet. Na een duik in het zwembad was het alweer tijd om te vertrekken naar Ho Chi Minh. Morgen vertrekken we naar de Mekong Delta om daar een driedaagse tour te doen en uiteindelijk te eindigen in Cambodja.

Omdat jullie ons nog steeds zo ontzettend moeten missen, geven wij jullie graag weer wat wist-je-datjes over onszelf.
Wist je dat:
- Je benen er niet mooier op worden van reizen? Onze benen zitten onder de muggenbulten, blauwe plekken en krassen. Je moet er wat voor over hebben hè!
- Wij nog niet zo goed zijn in het goed blijven eten op reis? We moeten elkaar hieraan blijven herinneren, maar gelukkig is het tot nu toe altijd nog goed gekomen.
- Annelies het voor elkaar kreeg om in 5 minuten drie keer bijna te verzuipen in het zwembad in Hoi An. De derde keer verdween ze zelfs kopje onder middenin een zin, dat is gewoon een prestatie!
- Ratten hier 's avonds tot leven komen en ze regelmatig voorbij schieten. Net als kakkerlakken en grote torren.
- De verkeersregels hier iets anders zijn dan in Nederland? Rechts inhalen kan gewoon, de toeter wordt continue gebruikt om aan te geven dat je eraan komt, er wordt vooral geen afstand gehouden en er wordt ook niet aangeven waar je heen gaat waardoor iedereen steeds moet uitwijken, maar toch gaat het allemaal goed!
- De douche ook als prima wasmachine functioneert? Beetje zeep erop, laten drogen voor de airco en het ruikt weer fris.

Heel veel liefs,
Annelies en Martine

• 28 April 2016 - 10:28

Heleen Vermeer:

Hoi meiden,

wat een super leuk verslag weer van jullie!
    Erg leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken! jullie schrijven het zo goed , dat ik het allemaal voor me zie!
    Heel veel plezier en blijf lekker genieten van deze gave reis.
    Groetjes Heleen, Eduard, Justin en Milan

• 28 April 2016 - 10:29

Dory:

Superleuk verslag, meiden! Wat maken jullie veel mee!
    Heel veel plezier nog en houd ons op de hoogte van alles ;)

Groetjes Dory

• 28 April 2016 - 15:07

Denise:

Haha, heerlijk om weer te lezen vanuit het regenachtige (met ook wat sneeuw hier en daar) Nederlandje.

xxx Denise

• 28 April 2016 - 16:24

Gerlinda:

Super leuk verslag meiden!! Ik zie het helemaal voor me die hectiek van al die scootertjes Echt een avontuur veel plezier in Cambodja have fun
    Groetjes Gerlinda

• 28 April 2016 - 18:56

`janneke:

wat een belevenissen allemaal....en je jurk is mooi Martine!!

groetjes Janneke

• 29 April 2016 - 02:13

Naomi:

Super leuk verhaal weer meiden, lekker genieten!! xx

• 29 April 2016 - 18:17

Jolien:

Weer erg leuke verhalen om te lezen en super mooie foto's!
    En die op maat gemaakte jurken zijn geweldig<3
    Have fun!

• 29 April 2016 - 19:27

André:

Was weer een leuk en gezellig verhaal en jullie maken gelukkig niet zo veel mee, en aan mannen aandacht vast geen probleem :) las ik. Maakt niet uit toch als jullie het maar naar je zin hebben weer heel veel plezier tot de het volgende verhaal.

Groetjes André

• 01 Mei 2016 - 00:35

Ruben:

Wouw! als ik it lees word ik gewoon een beetje (heel erg) jaloers.
    Kon ik er maar bij zijn :[
    op een gegeven moment wilde ik gewoon dat ik naast jullie kon staan en vragen hoe het ging en wat er nog meer voor leuks is gebeurt in die 2 weken dat jullie weg waren (wat duurt het toch lang xD).
    Hopelijk komen jullie heel en gezond thuis!

Groepjes Ruben Pronk xxx

• 04 Mei 2016 - 14:10

Maxime:

Mooie avonturen, mooie meisjes <3
    Vooral de Cu Chi Tunnels, de lichtjes en de zandduinen lijken me onvergetelijke heftige, bijzondere en mooie ervaringen!

Ik gedachten reis ik met jullie mee. Geniet van alle mooie momenten liefjes!
    Xxxxxxxx Maxime